Ny hemsida - Våra fordon i TJF (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Kanal C, Saturday, March 20, 2021, 21:44 (1105 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Har läst historien om Ybo5p 900 där det står att en privatperson inköpte fordonet och sålde den till TJF, men det stämmer inte alls. Denne privatperson var nämligen jag som då var medlem i föreningen och jag betalade 1.500:- till SJ av egna medel för detta förvärv i syfte att rädda den till eftervärlden och jag skänkte den omedelbart till TJF som fick den gratis. I samma veva ansökte jag om ett ekonomiskt bidrag av Västerviks Kommun till ett första bidrag till återställning av fordonet till trafikdugligt skick och vi erhöll då motsvarande 1.500:- av kommunen till TJF. Märkligt att inte berätta sanningen om förvärvet. Min enda anledning till inköpet var att jag under flera år kört nämnda vagn i ordinarie trafik på "Smalan" under dess sista år och har många minnen från den tiden. Själv är jag ingen rälsbussfantast efter alla 45 år i lokföraryrket men däremot en stor vän av vattenkokare.;-) Palle i Vika.

Men berättar nog sanningen i den mån man får tillräckligt med bitar om den. Sluta vara så bitter.


Hela tråden: