Passerande rälsbusståg (Fotografier/bildfrågor)

av Richard Loe, Tuesday, March 23, 2021, 20:41 (1102 dagar sedan) @ John T

Men Lit hade tre spår längs hela bangården. Litsnäset verkar i så fall passa bättre: http://www.bangardar.se/filer/ritningar/J1-Jpeg/Jvm1184_J1_-0674.jpg


Jag förstår vad du menar. Det finns dock en del om och men:

1) Hade Litsnäset de aktuella belysningsarmaturerna under 60-talet?

2) Bebyggelsen på andra sidan vattnet stämmer sämre med Litsnäset. Idag finns förvisso någon enstaka byggnad på andra sidan, men Lit stämmer bättre med S-E Bäcks bild, tycker jag.

3) Vad säger att vi ser alla spår på Bäcks bild? Man kan dessutom se ett upprivet spår till vänster i bild. Det kan stämma med både Lit och Litsnäset. Lit hade för länge sedan fler än tre spår och något av dem kan på 60-talet ha varit relativt nyupprivet. Även Litsnäset hade förvisso ett litet stickspår, som kan ha rivits upp.

Jag lutar nog fortfarande åt Lit, men särskilt punkt 1 och 2 ovan vore intressanta få bättre ordning på för att säkrare komma fram till något.

Bilderna är från Lit, vilket man ser om man tittar på flygbilderna från 1963 som man hittar på kartbild.com. På dom flygbilderna ser man tydligt att det vid denna tid inte finns någon bebyggelse på andra sidan vattnet från stationen i Litnäset. I Lit finns däremot både bebyggelse på andra sidan vattnet år 1963, och bredden på vattenytan stämmer bättre med fotot. Jag antar att spåret var nyupprivet år 1965, för den fanns kvar 1963 vilket syns på flygfotot.


Hela tråden: