Vart tog flisen vägen? (Fordon: vagnar)
Hej!
Leverantörerna (sågverken) har minskat med, i runda slängar, 80% på 50 år. Utvecklingen går mot mer specialiserade sågverk. (träslag, virkeskvalité etc).
Även pappersbruken är mer specialiserade - det är därför man idag kan se två timmertåg mötas, det ena tåget lastad med gran och det andra med furu.Nästan alla sågverk som lastade ut en handfull vagnar/dag är borta idag. Enstaka har växt till betydligt större storlek och lastar ut på lastbil. Man brukar räkna med att c:a 35% av en stock går bort i flis under sågning till plank och bräder.
https://www.skogsindustrierna.se/om-skogsindustrin/branschstatistik/sagade-travaror-pro...
Ja , allt har ju glesats ut och skalats upp kan man väl säga.
Det körs antagligen mera flis på järnväg idag än det någonsin gjort , men det är från mindre antal plaster .
Värtaverken i Stockholm är väl idag största flismotagaren, 12 000 m3 per dag förbrukar det verket när det körs fullt, det gör 127 Fb-u vagnar om dagen det.
Man säger att 40% körs på tåg, och det är mycket det .
Vill man grotta ner sig i flishistoria finns denna rapport, rätt intressant kan jag själv tycka.
Tillagt: den har några år på nacken bör man beakta men är ändå intressant då den gör en historisk koppling.
Skogsbränslemarknaden
Nedanför mig har Sävenäsverket byggts, et väldigt stor flisvärmeverk , man mellanlagrar flisen ovanför Alingsås någonstans och så portionerar man ner den till Göteborg vid behov , ingen av platserna har ju spår såklart vilket är väldigt modernt.
Den pannan förbrukar väl också mängd i paritet med ett massabruk , typ Göta sulfitfabrik.
M.V.H Anders.k.