Vart tog flisen vägen? (Fordon: vagnar)

av Anders.k., Friday, March 26, 2021, 10:11 (1125 dagar sedan) @ Urban Johansson

Hej!

Leverantörerna (sågverken) har minskat med, i runda slängar, 80% på 50 år. Utvecklingen går mot mer specialiserade sågverk. (träslag, virkeskvalité etc).
Även pappersbruken är mer specialiserade - det är därför man idag kan se två timmertåg mötas, det ena tåget lastad med gran och det andra med furu.

Nästan alla sågverk som lastade ut en handfull vagnar/dag är borta idag. Enstaka har växt till betydligt större storlek och lastar ut på lastbil. Man brukar räkna med att c:a 35% av en stock går bort i flis under sågning till plank och bräder.

https://www.skogsindustrierna.se/om-skogsindustrin/branschstatistik/sagade-travaror-pro...

Ja , allt har ju glesats ut och skalats upp kan man väl säga.

Det körs antagligen mera flis på järnväg idag än det någonsin gjort , men det är från mindre antal plaster .

Värtaverken i Stockholm är väl idag största flismotagaren, 12 000 m3 per dag förbrukar det verket när det körs fullt, det gör 127 Fb-u vagnar om dagen det.
Man säger att 40% körs på tåg, och det är mycket det .

Vill man grotta ner sig i flishistoria finns denna rapport, rätt intressant kan jag själv tycka.
Tillagt: den har några år på nacken bör man beakta men är ändå intressant då den gör en historisk koppling.
Skogsbränslemarknaden


Nedanför mig har Sävenäsverket byggts, et väldigt stor flisvärmeverk , man mellanlagrar flisen ovanför Alingsås någonstans och så portionerar man ner den till Göteborg vid behov , ingen av platserna har ju spår såklart vilket är väldigt modernt.
Den pannan förbrukar väl också mängd i paritet med ett massabruk , typ Göta sulfitfabrik.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: