40 år sedan första museibanestödet - förtydligande (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Svensson, Saturday, March 27, 2021, 20:45 (1097 dagar sedan) @ Leif B

Nu har undertecknad m h a gamla nummer av JHRF:s nyhetsbrev Spårburen gått tillbaka i historien och fått fram att det första museibanestödsbeslutet togs 1981-05-20, så om knappt två månader inträffar 40-årsdagen! De första lyckliga var AGJ 70 000,-, BöSJ (då BöB) 10 000,-, GHJ 75 000,-, FVJ (då KLJ) 75 000,- och OBJ 20 000,-. //Anders, JHRF


Och vilka projekt avsåg bidraget? Kan de större summorna varit till vagnhallsbyggen?


Det var för Uppförande av stationshus i Gräfsnäs, Bygge av lokstall, Vagnhall innehållande mekanik- och snickeriverkstad samt personallokaler, Återställande av Klippans lokstation samt Renovering av järnvägslinjen (400 m) där man sökt 120 000,-, 10 000,-, 139 500,-, 106 149,- resp 30 400,-. Som synes fick man (med ett undantag) mindre än man sökte.

Det var mycket diskussioner inom den dåvarande referensgruppen, med representanter för MRO, JHRF (undertecknad), JVM, Nordiska och Tekniska Museet, om att bidraget endast skulle gå till investeringar och inte till underhåll och hur man skulle avgöra skillnaden mellan investeringar och underhåll. Särskilt banarbeten funderades det över och där kom gruppen fram till att det skulle handla om totalt byte på en (relativt banans längd) längre sträcka - bidraget till OBJ får väl sägas visa hur det var tänkt. Som trådstartaren säger så var bidrag till fordon(srenoveringar) bannlysta - det ansågs vara något som dåtidens föreningar kunde skaka fram medel till själva, t ex genom givmilda medlemmar. Man får också komma ihåg att även då var 0,25 MSEK per år ganska lite pengar - tanken var att genom att kräva ideellt arbete skulle man s a s få mer "pang för pengarna". Dagens betydligt större bidrag (dock med många fler sökande...) till kulturarvsarbete kan även bekosta inköpta arbetsinsatser.

Som kuriosa kan nämnas att en av ansökningarna var på 5,5 MSEK (22 gånger tillgängligt belopp!) och från Örebro läns tekniska museum samt avsåg uppstart av det som nu är NJOV/NBVJ - denna sorterades tämligen raskt undan som orealistisk... //Anders, JHRF


Hela tråden: