Brattforshyttan 1969, respektive idag. (Bana)

av Dan., Sunday, April 04, 2021, 18:20 (1117 dagar sedan) @ David Sohlberg

Hej!
När man tittar på bangårdsritningen så verkar det finnas två vagnslastgenererande anslutningar. Dels en kolbrygga och dels ett smalspår, både tillhörande Uddeholms AB. Träkolslastning förekom på många platser, och genererade många vagnslaster.
Tittar man i boken Industribanor i Värmland så står det bl.a. att det fanns en ångsåg, Skaterud, som anlades 1907 vilket var samma år som stationen öppnades för trafik. Det anlades en dubbelspårig smalspårsbana (600mm?) mellan brädgården och stationen. Sågverket lades ner redan 1913.
Bilden som finns i boken Industribanor i Värmland visar Skateruds sågverk 15/6-1908.
[image]
I Sidospår 4/2011 finns det en artikel om Skaterudssågen: Sidospår 4/2011 om Skaterudssågen

Dan.


Hela tråden: