Valla-Gamla Linköping- WFJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ante Svensson, Monday, February 18, 2008, 21:36 (5911 dagar sedan) @ Granis

JMF sålde sitt lager räls nu i vintras. Tillsammans med det faktum att verkstaden är omgjord till arkiv är det solklart; det blir ingen 891-bana i Linköping. Handduken är inkastad.

Om man ska hacka på föreningar vad de borde ha gjort så kan man väl ta den här svängen: Förening inriktad på viss spårvidd bildas tidigt i en större stad där man ämnar ha sin verksamhet. Man är med och plockar grejor när nätet i trakten läggs ned och är verkliga pionjärer inom sitt gebit. Utgångsläget är gott, man har chansen att rädda fordon och en bana skulle nog egentligen inte vara något problem om flexibiliteten funnits där. Det finns en välbevarad sträcka med just den här spårvidden ett par mil från staden i fråga men det passar uppenbarligen inte. Man har samlat på sig ett antal fina fordon, även om några tyvärr skattar åt förgängelsen i slutet av 60-talet, till stor sorg för andra föreningar och intresserade. Föreningen har genom åren ett antal projekt för att bygga olika nyanlagda banor i den stad man verkar men alla slutar med att det inte blir något. Under tiden läggs banan med rätt spårvidd ner och en annan förening försöker få igång något på den orten utan vår förening som stannar på sin ursprungort. Men vår förening jobbar vidare utan att lyckas bygga en bana, det blir en bangård och en vagnhall som även fungerar som museum. Svårigheterna som tillkommer med åren med miljöprövning etc som nämnts gör inte saken lättare; planfrågor, trafiktillstånd etc lägger ytterligare sten på börda liksom det faktum att få nya aktiva tillkommer och de gamla försvinner den naturliga vägen. För vem vill putsa på tåg i en hall? Man kan tycka att man kanske borde ha tittat på den bana som faktiskt fanns och flyttat verksamheten dit men det var ju i den här staden man skulle bygga!

Visst, man kan tycka att en bana i Valla vore skoj. Jag tycker det inte. Att två föreningar sitter så nära varandra och ingen når ända fram är tragiskt. Skulle det sluta med att båda stupar är det katastrofalt! Jag hoppas att WFJ klarar skivan, verkligen. Tappa inte sugen, grabbar och kör på! Än ligger rälsen kvar!


Hela tråden: