icke-linjära fjäderväxlar (Arkiv/forskning/litteratur)

av Överkörmästaren, Monday, April 05, 2021, 11:49 (1088 dagar sedan) @ Karlsson

En fråga om fjäderväxlar:

De flesta fjäderväxlar på statens spår (och på SL) använder den långa cylindriska fjädrande dragstång som beskrivs i Signalteknisk Handbok. (Äldre årgångar kallades Mechanical Switchman).

I en del depåer finns istället en äldre form av omläggningsanordning, som påminner om en gammal JEK (nästan kubformad) och som har ett långt omläggningshandtag på den sida som vätter bort från spåret. Detta handtag ligger längs marken och förs uppåt i en 180 graders båge för att tvinga om tungorna när man vill göra en rörelse in på "fel" spår.

Finns det någon vet mer om dessa omläggningsanordningar? Finns måhända foton eller annan dokumentation?


Det låter som det som kallas Bethlehems-växlar. Namnet kommer av tillverkaren. De är inga fjäderväxlar, de är uppkörbara men stannar i det läge tungorna tryckts över till. Omläggningsspaken följer inte med när växeln körs upp. Man kan jämföra lite med trappkoppling för belysning, välj själv var manövern görs, den andra möjligheten förblir orörd.

En modern efterföljare är BS-driv där spaken ersatts med en tryckknapp.

Även Mechanical Switchman tillverkades väl i och för sig av Bethlehem Steel. (Ej att förväxla med BS Verkstäder som tillverkar BS-driven vilket jag vet att du vet men håll med om att det lätt blir lite förvirrat i just det här sammanhanget.)


Hela tråden: