Sista dagen för SS linje 16 1964. Bärlina? (Järnväg allmänt)

av Harald, Monday, April 05, 2021, 17:57 (1110 dagar sedan) @ Leif B

Längsgående bärlina är väl det enklaste sättet att öka arean vid nybyggnad. I efterhand kan man ju anlägga förstärkningslina i masttopp eller på tvärtråd mellan spåren.


Är inte dubbel körtråd ännu enklare?

Har dessutom fördelen att den - i bästa fall - ökar anliggningsarean mellan strömavtagare och tråd...

/TKO


Oslo inför det när de upptäckte hur mycket ström Ansaldo-Breda-vagnarna men det är ett ständigt skrammel när än den ena än den den andra tråden slår mot kolskenan. Inget kraftigt ljud, men det måste vara vansinnigt irriterande om man bor längs gatan.

F ö så är det nog knappast jättesvårt att montera bärlina och ger då fördelen att man kan ha längre mellan infästningspunkterna och dessutom få bättre strömavtagning utan bygelstudsar.

Ja, det är ingen tvekan om att indirekt upphängning är bättre. Därför används det i städer där man vill ha god standard på sin anläggning. Vi kan jämföra de här två bilderna:

[img]https://harald.nordius.se/bilder/Sannabacken.jpg[/img]
Fridhemsgatan i Göteborg. Man ser hur det vid upphängningspunkterna blir veck där strömavtagaren kan släppa. Dessutom hänger körtråden i en båge. Det gör att den också har en viss rörlighet i sidled. Om det finns en fördjupning i slitskenan kan den lägga sig där och öka slitaget.

[img]https://harald.nordius.se/coppermine/albums/userpics/10002/IMG_0702.jpg[/img]
Lübecker Straße i Schwerin. Stabil kontaktledning.


Hela tråden: