Senaste nytt från TJF/FAS och Smalspårsarkivet (Järnvägs- och Museiföreningar)

av johanmmolin, Wednesday, April 07, 2021, 21:25 (1108 dagar sedan) @ Nils-Eric Sääf

Tack Nils-Eric! Jag har inga urkunder som kan hjälpa till där. Däremot var trakten runt Tåkern och Hästholmen synnerligen livligt frekventerad av militärer under andra världskrigets dagar.

Många soldater kommenderades ut till Tåkerns stränder för att skörda vass (istället för halm ...), t o m från Kronobergs Regemente. Så jag är rätt säker på att I4 - beväringar och - befäl var sysselsatta med liknande uppgifter. Tydligtvis var den maximala skörden man kunde skaffa från Tåkern omkring 475 ton vass per år, om jag minns rätt. Jag tror att framförallt så var det 1942 som beväringar var sysselsatta med detta.

Ett annat centrum av aktivitet var förstås Stora Lund, med sitt gräs-flygfält, och luftvärnets övningsskjutningar.

Tillika berättar många människor uppvuxna i trakten att det var en ständig trafik av militärfordon i trakten söder om Tåkern, och då framförallt på nätterna.

Så det finns ju all anledning att förmoda att din far åtminstone kände trakten mycket väl. Den militära närvaron höll väl f ö på ett antal år efter beredskapsåren, men då var det nog framförallt luftvärnare som var där. Så gäller det östgötarnas stolthet, Livgrenadjärregementet, så är mitt tips beredskapsåren, och allra mest sannolikt 1942!


Hela tråden: