SKÅJ avyttring av vagn + boggier/hjul (Järnväg allmänt)

av daniel, Wednesday, April 07, 2021, 22:47 (1107 dagar sedan) @ K Lemming

Fast du skriver också att ni vill ha betalt, som sagt jag vet inget om skicket på vagnen och inte heller vad ni vill ha betalt för den. Men jag kan tänka mig att om den inte är allt för nergången så borde det väl finnas ett intresse om ni skänker bort den.


De begär skrotvärdet för vagnen i pris. Det är väl i princip att skänka bort den. Tar man mindre än det, så riskerar man ju att någon tacksamt tar emot vagnen och sedan cachar in på skrotvärdet hos Stena Metall.


Men som Urban skrev i sitt första inlägg, "...med klausulen att vagnen inte får säljas vidare utan tillåtelse från SKÅJ. Vi järnvägsföreningar måste hjälpa varandra att bevara det kulturarv vi sitter på.".

Jag kan hålla med om att om SKÅJ märker att inget intresse visas är det bättre att skänka bort vagnen med klausulen Urban föreslår. Om alternativet är skrot är det bättre att skänka bort vagnen så att kulturarvet bevaras, det kan kanske vara en förening som inte anser sig ha råd att köpa vagnen ens för skrotpriset men som kan tänka sig att ta hand om den inför framtiden.
Men kanske behöver SKÅJ skrotprisetpengarna, med Corona kan det vara sämre i kassorna hos våra föreningar? Om inte är det ju som sagt bättre att skänka bort den, just pga Corona kanske nån intresserad förening inte har råd till att köpa för ens skrotpriset.

Vad gör man om den som tar emot vagnen struntar i klausulen? Då får man i så fall stämma för avtalsbrott. Järnvägsmuseum tillämpar avtal av den typen men det är en organisation som i förlängningen har den svenska staten i ryggen.

Jag tror inte att skrotpriset är det största problemet för en hugad järnvägshistorisk förening som vill överta vagnen, man kan väl i värsta fall betala med motsvarande mängd skrot. Ett större problem tillgång på lämpliga uppställningsspår och resurser i övrigt för att renovera och underhålla vagnen.


Hela tråden: