Hagalunds övre? (Järnväg allmänt)

av daniel @, onsdag, april 07, 2021, 23:19 (4 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Jag förstår inte hur Du menar. Banan gick ju från Tomteboda tämligen plant i en lätt båge runt Hagalundsberget. Efter stationen gick den genom en bergsskärning och sedan på en bank över gärdet mot Järva station. Även denna sträcka var plan. När jag lekte här som barn på 40- och 50-talen kunde hela sträckningen ses. Särskilt den norra delen över banken var en omtyckt promenadväg där jag ofta lekte.
Kent


Helt i plan kan det knappast ha varit även om det ser brantare ut idag med utfyllningen av skärningar. Platsen där stationen låg och som är kolonilott idag ligger på ca 31 meter över havet. Det bör väl finns höjduppgifter för gamla banan, järnvägen har ju varit nitisk i allehanda uppgifter som lutningar, höjder och avstånd.
Vad kan höjden varit på den tiden 25 meter?


Järnvägsdata anger i vart fall 5m.ö.h för Hagalund hpl på gamla banan.
Tycker jag låter rätt rimligt enligt min kännedom om terrängen.
”Uppe på berget” rakt ovanför tunneln kan kanske vara runt 30m.ö.h
Det finns f.ö en banprofil i SJ 50år från 1906 men jag klarar inte att tolka den pyttelilla texten.

Dagens Hagalund ligger väl på ca 5 möh. Plannch 5 i SJ 1856-1905, band 2 är väldigt förminskad och inte lätt att tyda, enkelspåret förbi Hagalund ser ut att gå lika högt som det gör vid Tureberg eller höjden norr om Väsby, dessa platser är 17 respektive 19 möh.


Hela tråden:

 

powered by my little forum