Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen (Bana)

av Peter Bolin, Saturday, April 10, 2021, 11:01 (1106 dagar sedan)

I den här tråden, Hagalund, uppstod en diskussion om hur det såg ut där järnvägen korsade Hagavägen under perioden 1866–1911. Jag väljer att starta en ny tråd i stället för att fortsätta diskussionen långt ned i den befintliga tråden.

Först kommer här en bild som jag även visade i den tidigare tråden:

[image]
Hagavägen 24 och Hagavägens bro över järnvägen ca 1910. Här ser man tydligt att Hagavägen gick på en bro över järnvägen. Huset till vänster, som är bevarat men kraftigt ombyggt 1935, fungerade som Hagalunds anhalt under perioden 1895–1903. År 1903 uppgraderades Hagalund från anhalt till station och fick en helt ny stationsbyggnad ca 50 m längre norrut.

När järnvägen hade flyttats till dagens läge 1911 togs bron bort och banvallen fylldes ut med sten och grus. Fram till mitten av 1980-talet sluttade det ganska brant ned på ömse sidor om Hagavägen där bron hade legat, men då anlades en gång- och cykelväg på den södra sidan som innebar att man fyllde ut ytterligare med sten och grus. Även norr om Hagavägen fylldes den gamla banvallen ut. Där fick Hagalunds koloniträdgårdsförening mark för kolonilotter. Den föreningen startades 1986.

[image]
Gamla banvallen strax norr om Hagavägen, maj 2002. Fotografen står inne på koloniträdgårdsföreningens område och har tagit bilden söderut mot Hagavägen. Det var här man fyllde ut med mer sten och grus i mitten av 1980-talet. Tidigare var det en brant sluttning här. Fotot är taget av Tommy Sjöberg (1951–2019).

[image]
Gamla banvallen sedd från Hagavägen söderut, juli 2004. Här ser man den utfyllnad som gjordes i mitten av 1980-talet för att få en lågsluttande backe för den gång- och cykelväg som anlades då. Även på den här sidan var det en brant sluttning fram till mitten av 1980-talet.

Nu hoppas jag att alla oklarheter är utredda.

Hälsningar
Peter Bolin (som forskat om Hagalunds historia sedan 1978)


Hela tråden: