Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen (Bana)

av Kent Hedqvist, Saturday, April 10, 2021, 16:27 (1105 dagar sedan) @ Peter Flink

Jag tycker att mycket klarnat. Jag hade fel om bron över Hagavägen. När Peter B. klargjorde läget blev det åtminstone för mig klart med södra delen och helheten faller på plats. Norra delen är jag väl bekant med sedan barnsben, dvs delen mellan Hagalunds station (gamla) och bankens avskärning vid grinden till S1. Norr därom har jag ingen egen erfarenhet.
Men om man vill tränga in i detaljer finns det naturligtvis saker att fundera på, exempelvis stigningen upp söderifrån. Om man utgår från Tomteboda station som angetts ligga på 11 meter och att stationen låg på 19 meter, som torde vara någotsånär riktig med tanke å fixpunkten, får man en höjdskillnad på 8 meter. Detta betyder en stigning på 4 o/oo i snitt. Troligen var väl dock banan horisontell närmast Tomteboda, så upp mot Hagalund kan det ha varit 8-10 o/oo eller något sådant. Så om man ser det söderifrån kan man absolut tala om en rejäl stigning det håller jag med om.
En detalj är att den plats för koloniträdgård som Peter Bolin nämner var koloniträdgård redan när jag var barn på 50-talet, men den var inte utfylld utan låg på södra stationshalvan på samma nivå som banan. Den var inhägnad vilket gjorde att vi barn aldrig kom längre söderut än till norra halvan av stationen.
Kent


Hela tråden: