Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen (Bana)

av Peter Bolin, Saturday, April 10, 2021, 18:11 (1084 dagar sedan) @ Peter Bolin

Jag kan bidra med två bilder till som är intressanta i sammanhanget:

[image]
Vykort från ca 1910 som visar banan en bit längre söderut. Närmast till vänster ses det som i dag är Hagalunds arbetsplatsområde. Vid den här tiden fanns bara några enstaka företag där. Bakom AB Stockholms Parasiticida nedanför bostadsbebyggelsen i kvarteren Spets och Odin går Källvägen som fortfarande finns kvar i den här delen av Hagalund. Till höger ligger Norra begravningsplatsen. Ännu i dag heter vägen i arbetsplatsområdet som löper parallellt med banvallen Banvaktsvägen.

[image]
Koloniområdet vid f.d. Hagalunds station 1965. Fotot är taget av Ove Spångare och kommer i likhet med alla andra bilder jag visat i den här tråden från föreningen Gamla Hagalunds Vänners arkiv.

Vid den här tiden var det bara en enda stor kolonilott med en stuga. En av medlemmarna i föreningen Gamla Hagalunds Vänner har berättat att det var hennes familj som hade den stugan. Den låg i den södra delen av stationsområdet vid Hagalunds gamla station och norr om den före detta anhalten.

På 1980-talet blev familjen uppsagd när området skulle fyllas ut och ställas i ordning för den blivande Hagalunds koloniträdgårdsförening. Den kom som jag tidigare nämnt i gång 1986.

/Peter Bolin


Hela tråden: