Höjbar kontaktledning vid plankorsningar -- bilder (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Anders Järvenpää, Sunday, April 11, 2021, 19:01 (1108 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Nu har jag tagit några bilder över en plankorsning för höga transporter vid Suikkilavägen här i Åbo. Elektrifieringen av nystadsbanan är ännu på hälft. Således är kontaktledningen ännu spänningslös och en del detaljer såsom skyltar saknas.

Som vi ser här har plankorsningen bommar som är fällda i normalläge eftersom gatutrafiken leds under järnvägen ca 50 meter till höger utanför bilden. Ljus- och ljudsignaler saknas. Det höga landsvägsfordonets förare ska kontakta järnvägens trafikledning för bomöppning och kontaktledningshöjning.

[image]

Hissen är tillsvidare fixerad i det över läget eftersom "hissmaskineriet" ännu inte är installerat. Tråden över plankorsningen är permanent jordad. På stolpens hitra sida börjar en förbigångsledning i form av jordkabel. Även återgångslinorna dras förbi plankorsningen i jordkablar som börjar på stolpens bortre sida.

[image]

Och som vi ser här ligger tråden rejält högt över spåret.

[image]
Tåget är T3503 Nystad (Hangonsaari) - Siilinjärvi (Ruokosuo) söndag 11/4 2021.

Är denna typ av anordning således helt okänd i Sverige?

Som sista bild samma tåg 1½ timme senare med annan dragkraft på Toijalabanan. Det är sällsynt att man kör med den främre strömavtagaren uppe när man har ett lok.

[image]


Hela tråden: