Tomteboda kring 1930 - signaler (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Sunday, April 11, 2021, 23:09 (1110 dagar sedan) @ daniel

Tomteboda bangård byggdes om och fick denna ankomstbangård och växlingsrygg klart 1918, och SWB-viadukten ingick för att kunna expandera norrut och ordna planskild anslutning av Västeråsbanan. Dessutom fick bangården elektriska spårledningar, en nyhet som gjorde att det räckte med ett ställverk istället för tre (SJ 1906-1931, andra bandet s 133f och 287).

På den senare, övre bilden har alla spår fått dvärgsignaler, medan det på bilden med godståget står en semaformast i förgrunden. Kunde man anpassa ställverket från 1918, eller fick man byta ut det efter bara ca ett decennium?

Enligt Per Forsström slopades 1918 års ställverk redan 1933-03-13. Däremot framgår inte vilken typ av ställverk som då tog över.


Södra delen av Tomteboda, det område tidigare som styrdes av Tomteboda ställverk I, kom att ingå i el-med-el ställverket som vid Stockholm C som kopplades in just 1933. Norra delen av Tomteboda (före 1918, ställverk II) ersattes av ett automatiskt linjeblock ca 1931.

De signaler som syns på bilden i trådstarten styrdes inte av något av Tomtebodas ställverk, utan de styrdes av "Solna blockpost", som hade ett vevställverk ibruktaget 1916 för avgreningen mot Tomteboda nedre söder om Solnatunneln. Solna blockpost var tänkt att införlämmas i Tomteboda ställverk men det blev aldrig så, utan det området kom att ingå i Hagalunds el-med-el ställverk som driftsattes 1935.

Här blandas det mellan Tomteboda station (den nedre bangården), förgreningspunkten Tomteboda övre, Solna blockpost och Hagalunds station (Solna, från 1956). Så här uppfattar jag den information som lämnas på Gunnar Ekevings sidor och Per Forsströms 'Ställverksregistret'.

Det ställarställverk med mekaniskt register som nämns i SJ:s 75-årsskrift och som togs i bruk 1918 omfattade i princip förgreningspunkten Tomteboda övre och växlar norr om Karlberg och spåren ner mot Tomteboda (nedre) men inte spåren inne på denna.

Vid Hagalunds station inrättades 1913 två stycken ställarställverk med mekaniskt register.

Söder om Hagalundstunneln inrättades 1916-1917 den s.k. Solna blockpost, som var förgreningspunkt för tåg norrifrån/norrut till/från Tomteboda (nedre). Det var en mekanisk ställbock. Läs mer på Ekevings sida om Solna bp.

På den andra bilden som Thomas Tell visar kan vi till vänster i bild skymta en envingad semafor i "kör". Det är infartssignalen till Solna bp från Tomteboda (nedre). Den semaformast som vi ser vid loket är Hagalunds infartssignal, som hade en mycket udda placering, före de sista växlarna vid Solna bp (se Ekevings webbsida).

Ställverket i Tomteboda övre slopades runt 1933, och dess område införlivades i ett för tiden mycket stort område som styrdes av ett nytt elektriskt ställarställverk vid Stockholm C.

Ställverken i Hagalund och vid Solna bp kom att ersättas av ett nytt elektriskt ställarställverk i Hagalund, som verkar ha varit färdigt 1935. Dess område gränsade mot området för Stockholm C ställverk, ungefär vid SWB-viakdukten.

Thomas Tells första bild visar baksidan av dvärgsignaler och av en huvudljussignal i kontaktledningsbrygga som alla tillhör det nya ställverket i Hagalund (Solna, från 1956).


Hela tråden: