Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen (Bana)

av Kent Hedqvist, Monday, April 12, 2021, 10:26 (1082 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Nu skall jag försöka reda ut banprofilen för Hagalunds gamla hållplats. Huvudsakliga källor är topografiska kartan från 1956, som har relevanta höjdkurvor (På modernare kartor finns inte höjdkurvorna inom de områden som är markerade som stadsbebyggelse), banprofilen som Stefan Olson visade och banprofilen i grafiska tidtabellen från 1947, egna minnesbilder samt diverse foton. Mina civila kartor över området var för slitna för fotografering så det blev en militär karta. Det är bara UTM-systemet (de blå rutorna) som skiljer.
[image]
Det intressanta utsnittet ligger under den blå siffran 85 i rutnätet. Järnvägsbanken norr om stationen är den prickade linjen. Söder därom går banvallen under Råsundavägen med markerad spårvägslinje och mynnar ut i det forna stationsområdet.
Om vi titta på höjdkurvorna så ser vi att järnvägsbanken följer 10m-kurvan och skär 15 m-kurvan strax norr om Råsundavägen. På ömse sidor om stationsområdet går 20 m-kurvorna. Här var marken plan (västra sidan) eller svagt nedåtsluttade från kanten (östra sidan), så stationen måste ligga mycket nära 15 m höjd eftersom utrymmet under bron (Råsundavägen) måste ha varit minst 5 meter med tanke på kontaktledningen under försöksdriften.
Bankens höjd över gärdet var 4-5 meter med en vägport ungefär vid siffran 15 på höjdkurvan. Man kan då sluta sig till att 10 m-kurvan löper längs bankens nederkant och att banan över banken låg på strax under 15 m höjd. Vägen i bankens förlängning norr ut skär 10 m-kurvan, men det är en väg på regementets område och här var banken helt eller delvis bortschaktad, så järnvägen låg troligen högre.
Söderut skärs 15 m-kurvan vid den blå siffran 84 och den väg som går på den forna banvallen skär 10 m kurvan vid kullen på begravningsplatsen. Detta ger en stigning på 10 o/oo. Fortsätter man söderut utanför kartutsnittet kommer man till Tomteboda station. Foton visar att stationen låg på nedsidan av stationshuset.

Sammanfattar vi det hela så låg Tomteboda på höjden 10,8 m och Järva på 10,1 m. Däremellan låg Hagalund på strax över 15 m. Söderifrån var medelstigningen 3 o/oo, planare ut från Tomteboda och 10 o/oo upp mot Hagalund. Norr ut gick banan svagt utför från stationen, plant över banken för att sedan sänka sig mot Järva. Medellutningen var 2,5 o/oo.
Så till banprofilerna: Att göra detaljstudier på profiler med så våldsam skillnad i höjd- och längdskala som på den av Stefan Olson visade profilen är inte möjligt. Man kan dock konstatera att profilen är felaktig. Enligt den skulle Hagalund ligga i en sänka när den i själva verket ligger högre än Tomteboda och Järva. Närmare studier visar att den överensstämmer med den mer detaljerade profilen i den grafiska tidtabellen, Den visar således inte gamla banan utan nya! Hur kan det komma sig att en profil i ett bokverk tryckt 1906 (jag har kollat tryckåret) visar en bana som inte togs i trafik förrän 1908? Den enda vettiga förklaring som jag kan se är att man tog den prospekterade profilen eftersom den fanns tillgänglig.
Fixpunkten vid Haga Norra som jag nämnt tidigare har nu ingen betydelse, eftersom höjdkurvorna ger de data som behövs, men om någon är intresserad så är det 28,80 på kartan. Den låg på en liten bergknalle norr om vägen och torde nu vara bortsprängd och överbyggd.
Kent


Hela tråden: