Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen (Bana)

av daniel, Monday, April 12, 2021, 12:57 (1104 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Så till banprofilerna: Att göra detaljstudier på profiler med så våldsam skillnad i höjd- och längdskala som på den av Stefan Olson visade profilen är inte möjligt. Man kan dock konstatera att profilen är felaktig. Enligt den skulle Hagalund ligga i en sänka när den i själva verket ligger högre än Tomteboda och Järva. Närmare studier visar att den överensstämmer med den mer detaljerade profilen i den grafiska tidtabellen, Den visar således inte gamla banan utan nya! Hur kan det komma sig att en profil i ett bokverk tryckt 1906 (jag har kollat tryckåret) visar en bana som inte togs i trafik förrän 1908? Den enda vettiga förklaring som jag kan se är att man tog den prospekterade profilen eftersom den fanns tillgänglig.

Du tolkar profilen fel: Det ligger många trafikplatser tätt så namnen blir lite förskjutna:
Först är det fyra stationer (flaggsymbolerna): Stockholm central, Stockholm norra, Karlberg och Tomteboda.
Sedan kommer en håll-och lastplats på toppen av en höjd (en fylld och en ofylld cirkel på samma "flaggstång"), det är Hagalund i den profilen. Sedan går profilen ned till en lågpunkt mitt för dagens Friends arena, innan den stiger igen mot Järva.


Profilen efter dubbelspårsutbyggnaden kan ses här på bangårdar.se


Hela tråden: