Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen. Höjdprofil (Bana)

av Leif B, Monday, April 12, 2021, 12:59 (1104 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Mycket intressant. Banprofilen visar att banan följde terrängen utför från Tomteboda för att sedan stiga kort mot Hagalund. Efter Hagalund kommer det plana partiet över banken (400 meter) för att sedan åter stiga mot Järva. Detta tyder möjligen på att spåret gick på ovansidan (östra sidan)av Tomteboda stationshus eftersom Tomteboda ligger högre än Hagalund i diagrammet. Hagalunds höjd är angiven till 11 meter och det stämmer ju inte med härledningen från fixpunkten. Jag skall studera mina äldre kartor igen och återkommer.
Kent

Jag tror att du läser profilen "snett". Jag tolkar den tvärtom som att Hagalund ligger på en topp vid symbolen med en rund ring: Hagalund är skrivet med tunn stil liksom även Odensala och Vrå som har samma symbol. Jag tolkar symbolen som anhalt, hållplats eller något sånt medan däremot fet stil och vimpel bör betyda station.

Hur kommer jag då till att det är just Hagalund som ligger på toppen? Jag räknar namn: Stockholm Central, Stockholm Norra, Karlberg, Tomteboda, Hagalund - d v s Hagalund är fjärde trafikplatsen efter Stockholm C (och Järfva den femte). Eftersom trafikplatserna ligger så tätt närmast Stockholm så har det inte riktigt funnits plats att skriva namnen rakt ovanför resp symbol (vimpel eller ring), utan särskilt "Tomteboda" och "Hagalund" har fått glida lite norrut för att få plats, men även "Karlberg" och "Järfva" en liten aning.

Med min tolkning så låg Hagalund mycket riktigt på en topp och högre höjd nåddes först norr om Järfva (Ulriksdal). Jag kan inte läsa ut någon höjdangivelse för Hagalund men däremot ligger Järfva på 10,0 om jag läser decimalen rätt. I varje fall ligger Hagalund högre än Järfva.


Hela tråden: