Hagalund – järnvägens korsning med Hagavägen (Bana)

av Kent Hedqvist, Monday, April 12, 2021, 15:13 (1104 dagar sedan) @ daniel

Du har rätt om namnförskjutningarna och feltolkningen. Om profilen är riktig, och det får vi väl acceptera, innebär det att banan gick ända ner i marknivå på det sanka området norr om banken. Det området har jag inte tittat på. Sträckningen norr om bakvägen in till S1 var bortschaktat eller otillgängligt när jag var barn så den har jag aldrig upplevt själv. Området som jag kartlagt runt Hagalunds hållplats ovan känner jag mig dock säker på. Lite tur att höjdkurvorna låg som de låg vilket ju möjliggjorde en ganska noggrann höjdbestämning. Att banken inte var helt horisontell torde också stå klart. Jag har många gånger åkt skidor på den och inte upplevt någon skillnad i lutning, så någon större lutning kan det inte vara och det är det ju inte heller om man följer höjdkurvorna. Jag gissar att banan lutade 3-4 o/oo på banken och sedan lite brantare ned över sankmarken. BD:s bidrag om problemen vid bankbygget (i egen tråd) är ju också intressant. Både banken och omgivande mark kändes mycket stabila när jag var barn.
Kent


Hela tråden: