Cementlastning i Skövde på 1940-talet – Pg och varmgångar… (Järnväg allmänt)

av A.Svenson, Monday, April 12, 2021, 20:52 (1102 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Hej!

Tack Åke C och Staffan M för intressanta historier. Jag bjuder tillbaka;

Sommaren 1982 satte jag och min handledare Hans H ut två eller tre ”Anitor” till spåret vid silon som vi haft med sist i 1756 eller 1758 från Uv (Uddevalla). Nu vet jag varför, nästa minnesvärda godsvagnsleverans norr om Mkl (Munkedal) var tre Gbl/Gbls (finkor) till magasinet i Smd (Strömstad) under Monopolet-strejken i Norge.

Dessa hade vi själva fått med i ett normalgodståg från Hd (Halmstad) med vagntillkoppling i Fab (Falkenberg) kvällen innan. Jag kände igen dem eftersom jag själv hänglåsförsett en bortglömd gavellucka i Vb (Varberg) efter att jag konstaterat att vagnen var rågad till lastgränsen med spritkartonger som alla på det sättet nådde slutdestinationen. Viss järnvägsmannaheder har man trots allt.
Sär (Sävenäs rangerbangård)-Uv hade vagnarna sannolikt gått i ett fjärrgodståg, även det med bortglömt tågnummer, under förmiddagen.

Anders ”Baronen” Svenson
F.d. Sävenäs lokstn


Hela tråden: