NKlJ AEG-lok 41 i olika skepnader (Fordon: lok)

av Stig Lagergren, Tuesday, April 13, 2021, 12:40 (1102 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

(Som vanligt) Fina bilder. När (om?) var alla AEG-lok ommålade till "Uddeholmarmålningen" (rött/ creme)? "Faluloken" fick ju den färgsättningen från början (de kom ju också efter "Uddeholmarna" ). Jag trodde iallafall att det var klart innan förebilderna (typ) slopats i o m persontrafikens nedläggning. Vilket ju var just 1964.


/ L G


Nej, det var bara fyra lok som fick denna färgsättning 1966 enligt denna tråd.

/Ola


Däremot undrar jag över den rödbruna målningen i första bilden. 33 som står i Hagfors är målad i en chokladbrun nyans. 41 på bilden verkar vara klassiskt rödbrun. Vid leveransen ska loken ha varit gröna. Någon som kan ge lite klarhet i ommålningar etc?

Ante


Det där med kulörer på gamla fotografier kan vara vanskligt. Det kan bli fel i flera steg: färgförändringar på grund av tidens tand, nyansfel vid skanning och/eller bildredigering. Det är fullt möjligt att loket på bild hade en chokladbrun färg.

Så här ser originalbilden ut. Jag har kollat på andra bilder på samma film och det är inga stora färgförändringar vad jag kan se. Chokladbrunt låter lite främmande för mig. Stämmer inte med mitt minne av loken. Men choklad kan ju ha olika färg förstås.

[image]


Hela tråden: