Vet någon vad detta är för lok? (Fotografier/bildfrågor)

av Richard Loe, Tuesday, April 13, 2021, 14:10 (1101 dagar sedan) @ Olof W

Detta är en av Beyer Peacocks standard loktyper. Sverige köpte totalt 18 lok av denna typ, spridd över 9 olika beställningar (Beyer Peacock ordernummer 292, 543, 977, 2034, 2908, 3216, 3456, 3573 och 3801). Den första beställningen hade ursprungligen ordernummer 184 och var för ett tanklok med axelföljd B, men detta ändrades innan loket byggdes till ett lok med axelföljd B-1 och fick då ordernummer 292. De svenska loken hade tillverkningsnummer 69, 239, 656, 745, 1207, 1450-1455, 1639-1642, 1708 och 1875. Första loket levererades 1858, det sista 1879.


Tack Richard men jag blir lite konfunderad av svaret.

Om jag tittar i SJK nr 13, Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar så hittar jag följande uppgifter:


[list]
[*]SJ littera Ä senare Qä var sex B1 sadeltanklok från Beyer & Peacock som inköptes till Statens Järnvägsbyggnader (SJB) 1858 - 1979. 1896 överfördes de till SJ. 69, 239, 656, 1207, 1708 och 1875. De skulle datummässigt kunna passa med ritningen.

[*]SJ littera P var femton lok som inköptes till SJ 1867 till 1878. Elva av dem kom från BP med tillverkningsnummer 745, 1450-1455, 1639-1642. De övriga från H&H.
[/list]

Det jag funderar på är att ritningen är från 1857. Var det så att B&P fortsatte att tillverka likadana lok ända fram till 1876 (sista P till SJ från BP)?

Det verkar saknas ett lok i listan, sex till SJB och elva till SJ. Har jag räknat fel eller sålde BP ytterligare något lok till någon annan kund i Sverige?

/Olof

Eftersom det sista av Qä loken enligt din lista har tillverkningsnummer 1875 så måste Beyer Peacock ha tillverkat loktypen minst fram till 1879.

Loktypen var populär som växellok och industrilok. Fyra liknande lok såldes till Cannock Chase Colliery över en längre period (se bilden ovan), och den sista av dessa levererades 1872. Av dessa fyra lok så skrotades den sista av misstag 1956 - den var då 98 år gammal och skulle ha bevarats.

Enligt den lista jag har så såldes denna loktyp inte till något annat bolag i Sverige, däremot så sålde Beyer Peacock rätt många andra loktyper till Svenska järnvägsbolag.


Hela tråden: