Color train (Järnväg allmänt)

av UB2X 2510-5, Tuesday, April 13, 2021, 14:44 (1108 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Color Train var kanske även Sveriges längsta tåg med passagerarvagnar. Jag jobbade med båten på varvet i Blåsut, Vänersborg en dag, jag tror det var i maj eller juni 2004 när Color Train kom förbi. Det var något unikt med tåget den dagen då det bara kom fler och fler vagnar, så det var bara att gå över till tågspaning istället. Vad jag minns så var det 24st 60-talsvagnar i tåget. När sista vagnen rullade förbi så var loket nere vid stationen i Vänersborg. Vad jag kunde se så var tåget tomt på passagerare. Den dagen så gick det extra många tåg förbi då det uppstått problem någonstans mellan Göteborg och Herrljunga så all trafiken där gick via Vänersborg, enligt en kompis.

Andra långa passagerartåg som ICA tåget till Vasaloppet 2017 anges ha haft 20 vagnar med passagerare.

Är det någon som vet mer om det extremt långa Color Train tåget den dagen? Var det Svenskt rekord för tåg med passagerarvagnar som slogs den dagen?


Hela tråden: