Platsidentifiering med lok Å11 1676 - Tollarp lokstation. (Fordon: lok)

av S-O Johansson, Tuesday, April 13, 2021, 17:52 (1108 dagar sedan) @ Thomas Tell

Å11 1676 blev övertagen med CHJ, Christianstad-Hässleholms Järnväg, 1944 och slopades 1946. Enligt SJ särtryck 77 så var loket hela SJ-tiden placerat på III distriktet, Malmö. Antagligen 28 maskinsektionen i Ystad.

Loket var på 28 ms vars papper delvis finns i Kristianstad museum. Där har jag skrivit av att loket 1944 och 1945 var stationerat i Tlp som jag tolkar som Tollarp. Var är det annars?

Där fanns också småloken L20 1666, Å10 1674, Å12 1677, Å10 1673, Å7 1629, K18 1653, K19 1679 och K19 1680 där alla utom 1674 slopades 1946 vilket även lokstationen Tollarp gjordes, eller? I anteckningarna från 1947 finns i alla fall inget Tlp.

/tell

Blev nyfiken när du skrev om Tollarps lokstation. Där hade ÖSJ, Östra Skånes Järnväg, lokstation och verkstad. Av vad jag läst ut genom boken "Svenska lokmän" 1950 så lades lokstationen ned vid sammanslagningen med CHJ, Christianstad-Häslleholms Järnväg, 1936. Kvar verkar bara ha blivit lite adminstrativ personal. 1942 en maskiningenjör för verkstad, en kontorist och en förrådsförvaltare. 1945 när SJ tagit över var bara maskiningenjören och kontoristen kvar och 1946 ingen. Källorna "Svensk järnvägsmatrikel" och "SJ Arvodesstat" säger inget om eventuell verkstadspersonal och ingen lokpersonal när SJ tagit över.
Att de ovannämnda loken var placerade i Tollarp kanske bara var ett sätt att särskilja på lok som man var tveksamma till att införliva i SJ lokpark och de som man tog över och använde. Här är det bara spekulationer.
ÖSJ hade även lokpersonal i Långebro utanför Kristianstad och Hästveda fram till 1936.
På Digitalt museum finns ett antal bilder på lokstalls- och verkstadsområdet i Tollarp.


Hela tråden: