Cementlastning i Skövde på 1940-talet – Personvagnen (Järnväg allmänt)

av Åke C., Wednesday, April 14, 2021, 12:24 (1107 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vagnen var säkert en CF4 men det fanns två versioner vilka visas på bilderna.
Karbidbelysning var det på sätt och vis men inte karbidlampor utan acetylenlampor. I karbidlampor gjordes acetylengasen i själva lampan men till dessa acetylengaslampor tillverkades gasen i gasverk. Belysningen med acetylen kallades Dissusgasbelysning och hade en gasackumulator hängande i underredet vilket syns på bilderna nedan..

[image]
Här CF4 2414 hos Skånska Järnvägar i Brösarp. En vagn som tyvärr bara försvann och jag vet inte varför.


[image]
Enn anna variant av CF4 var de som i mitten av 1940-talet var ombyggda från C3a. Här 1312 fotograferad av Gert Ekström 1958.

/tell

Tack för bilderna!
Har visat dem och det mesta tyder på att det var vagnen på den svartvita bilden.
Om den röda: "Så såg inte våran vagn ut".

Lampan tändes av konduktören genom att fälla undan/öppna en glaskupa.
Man ser ju gastanken(?) under vagnen, så antagligen var det så lampan drevs.
Tåget startade i Falköping på sena förmiddagen och arbetade sig norrut mot Hallsberg. De gymnasieungdomar som medföljde hemåt från Skövde fick långa pauser på mellanstationerna (om de skulle längre bort).


Hela tråden: