När kördes rekordlångt godståg på TGOJ? (Järnväg allmänt)

av Hans Broman, Sunday, April 18, 2021, 20:39 (1103 dagar sedan) @ Anders Wejryd

Läsåret 1965/66 tillbringade jag i USA under flitig korrespondens med Hans Broman, då bosatt i Eskilstuna, som skrev om detta i ett brev. Så tidpunkten: Mitten av sextiotalet. Men de andra frågorna lämnar jag obesvarade...

Ja, den korrespondensen var flitig, och rolig. Nu har jag letat fram en notis som jag hade skrivit till SJK:s medlemsblad och fick införd i nr 71, som utkom i januari 1966:

"Den 7 december gjorde TGOJ försök med s k tandemkoppling i malmtåg. Av de två Ma-loken gick ett mitt i tåget och manövrerades från loket i täten. Ryckningarna i kopplen blir därvid mindre än vid multipelkoppling, och man kan alltså dra längre tåg. Försökståget hade 72 malmlastade vagnar, var 600 meter långt och var med sina 3.900 ton det största som någonsin framförts på TGOJ."

7 dec 1965 alltså. Troligen var min källa TGOJ:s personaltidning Konduktörsposten, som jag läste på Stadsbiblioteket. Möjligen kan det i stället ha varit en artikel i Eskilstuna-Kuriren.


Hela tråden: