I juni 1968... (Järnväg allmänt)

av Alex, Monday, April 19, 2021, 13:08 (1075 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag är en lycklig ägare av sommartidtabellen 1968. Den stora tidtabellomläggningen 1968 var ju inte svår att undgå och märktes tydligt i "Kommunickan" på gott och ont.

Det som var gott var t.ex. Lapplandspilen och även X9 Vikingen som under många år framöver blev ett legendariskt utlandståg från Stockholm. Det är förstås X9 Vikingen som vi ser på den första. Avgång 15.35 från Cst. Jag minns från mitt flitiga tågskådande i Huddinge att detta tåg var en höjdpunkt med både blå, röda och gröna vagnar i tåget med spännande destinationsskyltar förutom de SJ-bruna

Ra-tåget på spår 10 är också en öppen dörr och måste vara X57 Sverigepilen till Oslo. Avgick 15.55. Tåget med F-lok på spår 12 är lite knixigare men kan vara X41 mot Göteborg avgång 16.10 eller X11 till Malmö med avgång 16.15.

Vi får komma ihåg att vid den här tiden var det inte ovanligt att många fjärrtåg kom till plattformen från Hagalund minst 30 min för avgång. Alla fournering gjordes ju vid plattformen på Cst.

Leveransen av Rc hade inte kommit så långt men som vi ser ju att Rc 1022 ändå var på plats. Därför var det inte ovanligt med F-lok i expresstågen till Göreborg och Malmö.

Sist vill jag också tillägga att jag har en gul Gullfiber Fleischmann vagn i min ägo.:-)


Hela tråden: