Valla-Gamla Linköping- WFJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Monday, February 18, 2008, 22:36 (5904 dagar sedan) @ Ante Svensson

Visst, man kan tycka att en bana i Valla vore skoj. Jag tycker det inte. Att två föreningar sitter så nära varandra och ingen når ända fram är tragiskt. Skulle det sluta med att båda stupar är det katastrofalt! Jag hoppas att WFJ klarar skivan, verkligen. Tappa inte sugen, grabbar och kör på! Än ligger rälsen kvar!

Det är lätt att vara efterklok och bygga hypotetiska resonemang. Om nu JMF överlåtit sin unika vagnsamling till Vadstenaföreningen hade detta underlättat verksamheten? Visst hade WFJ+JMF haft fler aktiva medlemmar, de hade inte behövt lägga tid på renovering av Sp3037 utan kunnat köra ånglok på ett tidigare stadium med NÖJ 18, men var skulle alla fordon placeras, vart skulle vagnhallen byggas? knappast på stationsområdet. Troligtvis hade den fina vagnparken stått ute i regn och rusk. Nu är den iaf bevarad under tak. Byggt vagnhall utanför Vadstena då?? Tänk på att det går mycket prestige i föreningslivet och Hr Unvér skulle knappast bli nöjd över att basa över en vagnhall mitt ute på den öde östgötaslätten, nånstans mellan Vadstena och Fågelsta.

Om nu det värsta scenariot skulle inträffa att WFJ eller JMF skulle upphöra vart skulle vagnarna ta vägen, skulle JMFs fordonspark föras till Gävle?


Hela tråden: