Trafikering norra stambanan? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Thursday, April 22, 2021, 13:52 (1103 dagar sedan) @ Mattias Jansson

I ett kommande utredningsarbete har ett antal frågeställningar dykt upp som detta forum kanske kan svara på:

När började ARE/NRE-tågen gå enligt sitt nuvarande mönster?

Ståltågen Luleå-Borlänge går idag med egna tågsätt, har de alltid gjort det eller har de gått stål i vagnslasttåg också?

Det verkade ha skett ett antal större utbyggnader 1985-1995 i stråket Ånge-Vännäs, bland annat tillkom stationerna Singsån, Backsjön, Stormyran, Långvattnet, ny linje förbi Nyåker m.m. Vad var anledningen till att man satsade relativt mycket kring denna tid? Bygga bort brister från förr eller förväntad trafikökning?

Dubbelspåret Ånge-Ramsjö, har det funnits tankar på att fortsätta bygga detta dubbelspår vidare söderut?

När slutade den lokala persontrafiken gå Ånge-Långsele-Vännäs? Jag räknar inte nattågen i denna trafik.

Mvh

//Fredrik


Norr om Långsele upphörde lokal persontrafik 1 juni 1975 (utom på de delsträckor där tvärbanorna mot Inlandsbanan anslöt), medan den fanns kvar Bräcke - Långsele i elva år till och upphörde 1 juni 1986. Ånge - Bräcke slutligen lär ha varit en av de sträckor som tidigast blev av med sin lokaltrafik, fast där vet jag inte exakt.


Det beror kanske lite vad man lägger i begreppet lokal persontrafik men jag åkte dagtåg Mellansel - Långsele i mitten på 80-talet (1984-86). Tåget bestod av Ma-lok och två sextiotalsvagnar (sittvagnar). Tåget hade god acceleration :-)

Minns inte säkert men jag tror att tåget kom från Boden, men var gick det: Ånge? Gävle via Bollnäs? Gävle via Sundsvall?


Tja ska det i vanlig ordning bli en evig definitionstråd och diskussion om Påvens skägg så är det kanske så det måste vara i ett forum av, för och med järnvägsentusiaster, men jag är hyfsat säker på att det där tåget du talar om inte stannade i Anundsjö, Skorped, Selsjön etc för resandeutbyte, och det var väl i de flesta fall sådana tåg som man menade när man fordom talade om lokal persontrafik. Men visst.

Jag tycker vi överlåter till Fredrik att avgöra vilka definitioner han har och om han har nytta av mitt svar. Tåget var i vart fall inte ett nattåg. Jag vill minnas att jag åkte på våren och att persontrafiken Forsmo-Hoting skulle läggas ned vid tidtabellsskiftet. Även dagtåget på SbÖN sjöng på sista versen men jag kan inte säga om även det lades ner samma år eller rullade nåt år till.


Hela tråden: