Vårvinter i Stocksund för 55 år sedan (Järnväg allmänt)

av John T, Thursday, April 22, 2021, 22:53 (1071 dagar sedan) @ Leif B

[link=https://sv.wikipedia.org/wiki/Djursholmsbanans_elverk]Efter 1921 användes kraftverket bara som reserv och 1924 revs pannor och maskineri ut[/link], d v s 10 år innan banan spikades in till smalspår. Det står att anläggningen efter 1924 bara användes som fördelningsstation men det framgår inte om det var ström till järnvägen som fördelades eller endast växelström till andra förbrukare i köpingen. I varje fall var huvuddelen av de tunga transporterna (pannor in, pannor ut, tegel och kol) var redan avslutade innan spåret spikades in. På normalspåret lär man i varje fall aldrig kört några tunga godstransporter, så lite långsökt är det att man skulle spikat in spåret för att använda det till tunga transporter så sent. Dessutom hade man ju en hamn intill - det var väl hamnen som var anledningen till att man byggde (kol)kraftverket just där.

I så fall skulle jag ha lättare att tro att man behöll vagnhallen för nattuppställning (men flyttade underhållet till Ösby) i samband med inspikningen. När man sedan fick ett bra bud på kraftverkstomten så sålda man den, och därmed även vagnhallen.

Jag letade lite i mitt digitala arkiv och fann denna ritning som enligt uppgift ska vara från 1945. Jag har dessvärre lyckats missa ursprunget, möjligen från Riksarkivet via någon. Helt klart en insmalad Långängsbana i alla fall - och här går spåret in i vagnhallen. Ritning och verklighet behöver ju inte ha överensstämt, men det är ju en möjlig indikation i alla fall.

[img]images/uploaded/202104222050026081e17a7a8fe.jpg[/img]


Hela tråden: