Hur gick förstatligandet till avseende fordonen? (Järnväg allmänt)

av HP, Saturday, April 24, 2021, 07:33 (1091 dagar sedan)

Hej, jag grunnar på hur det generellt gick till när privatbanorna förstatligades kring 40-talet. Jag antar att det tillsattes någon form av kommité från staten och SJ som förhandlade med resp. Bolag, och här torde ju någon rätt detaljerad form av bedömning av det ekonomiska värdet av bana, byggnader, reservdelar, fordon och personal gjorts? Ellervar det så att man kom överens om värdet som aktier/bokföringen stod i? I samband med detta bör ju en fordonslista gjorts där där det klargörs vilka fordon SJ tar över, och vilka man inte vill ta över av olika skäl? Samt vad SJ gav dem för litt och nr? Har någon sett en sådan lista någon gång?

De fordon SJ inte ville ha antar jag att det snart övertagna bolaget sörjde för att avveckla?

Sedan borde väl SJ haft en fundering i samband med detta hur man ville sörja för organisation, omlopp, fordon, personal, verkstäder (exvis Eksjö på NOJ som väl rätt omg försvann både som adm-ort och verkstad), och det bör ju också finnas något skrivet om kan jag tänka?

Mvh Henrik R, som tyvärr inte har Alvfors bok om förstatligandet.


Hela tråden: