Hur gick förstatligandet till avseende fordonen? (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Saturday, April 24, 2021, 10:04 (1070 dagar sedan) @ HP

I SJ 100-årsskrift 1956 finns ett kapitel om järnvägsförstatligandets historia. Det är skrivet av Eric Malmkvist, som var byråchef inom SJ och dess ansvarige för förstatligandets samlade del från 1939. Kapitlet är omfattande och läsvärt.
Jag ska inte resonera om detta ämne här. Men proceduren hade genom tiderna utvecklats och varierat mycket från fall till fall sedan 1870-talet. Men processen från och med 1939 års riksdagsbeslut var ganska enhetlig. Den gick i princip ut på att i samband med förhandlingar värdera varje järnvägsbolag i förhållande till det nominella aktiekapitalet.
Vanligen köpte staten alla bolagets tillgångar, och bolaget likviderades efteråt. I något fall, t ex HNJ, fanns tillgångar som staten inte köpte och som överfördes i särskilt bolag (HNJ intressenter AB) som fanns kvar i privat ägo.
Sedan förstatligandeberedningen och bolagen gjort upp, beslutade Riksdagen om anslagstilldelning för statens köp av banorna.
Jag vill tro att staten normalt övertog hela tillgångsmassan och all trafikrörelse i det enskilda bolaget. En del av den övertagna rullande materielen registrerades inte in som tillgång i SJ utan avfördes och slopades av SJ för skrotning.
I övrigt kan man läsa en del om de enskilda förstatligandena i Svenska Järnvägsföreningens minnesbok 1945.
Sven B


Hela tråden: