Trafikavveckling i organisationen (Järnväg allmänt)

av Fredrik Lundström, Saturday, April 24, 2021, 11:29 (1092 dagar sedan) @ Leif B

Apropå diskussionen om kaffe vid Hackås. På 1960-talet skrev man inom SJ att en viss trafik skulle avvecklas. Att avveckla trafiken med rälsbuss betydde enligt min pappa, anställd vid SJ, att persontrafiken skulle skötas med rälsbuss och inte loktåg. Jag frågade honom om inte budskapet kunde missuppfattas. Svaret var nej.


Avveckla är historiskt sett ett ganska mångtydigt ord. Det kan även betyda ungefär ”redovisa”.

När man sade ”trafiken avvecklas med rälsbussar” så menade man att den utfördes med rälsbussar och inget annat. Valet av ordet avveckla antyder möjligen att man såg trafiken som något nödvändigt ont, man måste liksom hanka sig igenom trafikdagarna. Men det har egentligen inget med nedläggning att göra.


Instämmer, man hade istället kunnat avveckla trafiken med loktåg eller landsvägsbuss. Jag känner själv igen ordet i den betydelsen. Här har SJ AB så sent som 2007 sökt en [link=https://www.arbetslivsinstitutet.se/jobb/chef-taktisk-trafikavveckling/]Chef Taktisk trafikavveckling[/link], och det handlar just om att leda [b]utförandet[/b] av trafiken.

Ett sidospår, från en som var med.. :-)

Vi hade ett chefsskap då som inte riktigt pratade samma sak som vi andra. Det fanns tre steg i "trafikorganissationen" då, 2007. Planering, som arbetade med tågplanen, fordonsomlopp, personalturer, annonsering samt banarbeten i BAP-skedet. "Taktiskt Trafikavveckling" var nästa steg och var att anse som en korttidsplanering och som hade "ansvaret" att "kratta manegen" för nästa steg, nämligen den operativa trafikavvecklingen. Jag tror inte det fanns någon "Strategisk Trafikavveckling".

Jag minns fortfarande hur mycket floskler det var vid den här tidpunkten. Själv var jag vid tidpunkten Operativ chef SJ Riksledning och den interna järnvägshumorn var snabb med diverse tyska omskrivningar av dessa namn. :-). Jag tror faktiskt min tjänst i något skede hette "Operativ Chef Trafikavveckling" när en lystes ut. Vi var en skiftgående funktion så jag hade 8 kollegor.

Dock var detta sätt att organisera ganska smart! Det var tidigare ett för stort steg mellan "Planering" och "Produktion" som det hette tidigare. I takt med att mängden banarbeten och mängden störningar ökade så ställdes ett annat krav på trafik- och planeringsorganisationen och kunna göra snabbare förändringar i utbudet av trafik och de operativa behövde kunna koncentrera sig på att lösa operativa uppgifter, vilket inte var fallet i tidigare organisationer.

Hela organisationen föll pladask efter första hårda vintern 2010 och gjordes om till det som sedan blev SJ Trafikledning. Då förstärktes den "taktiska" avdelningen rejält för att kunna göra omfattande ändringar i fordons- och personalomlopp så tätt som 24 timmar innan tågen skulle gå. Det var avgörande för att nästa vinter faktiskt gick lite bättre.


Hela tråden: