Hur gick förstatligandet till avseende fordonen? (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Saturday, April 24, 2021, 11:45 (1092 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Utan att kunna några detaljer så är det väl i princip så att övertagandet kunde gå till på två olika sätt:
1. Staten övertog egendom från bolaget
2. Staten övertog bolaget

Jag anar att det är alternativ 1 som huvudsakligen tillämpats. Då borde det finnas någon form av överlåtelsehandling, alldeles oberoende av om någon betalning skedde.


Det vanliga var väl att staten övertog ägarskapet eller åtminstone röstmajoriteten i bolaget, varefter detta så att säga plundrades. Dvs alternativ 2. Om det blev grejer kvar (som SJ inte ville ha) så ingick väl dessa i boet som vid vilken företagsnedläggning som helst?


Nej, köper du ett bolag får du rubbet.

Fel. Köper du ett bolag så får du [b]bolaget[/b], men bolagets tillgångar tillhör fortfarande bolaget. Nästa steg kan vara att överföra tillgångar till någon annan juridisk person. Det är inte oväsentligt när man dividerar om när t ex privatbanelok ”övertogs av SJ”.

Staten kunde då inte bara hävda att eftersom de inte ville ha vissa delar brydde de sig inte om dem. De var så illa tvungna att i så fall göra sig av med dem, antingen som skrot, avfall eller genom försäljning.

Möjligen kunde de göra en äkta plundring, dvs plocka bort det de ville ha och sedan begära bolaget i konkurs, men så tror jag inte staten vågade göra.

Min gissning på alternativ 1 byggde på att åtminstone några bolag fanns kvar i privat ägo efter förstatligandet.


Hela tråden: