Sharp Stewart (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Saturday, April 24, 2021, 17:50 (1069 dagar sedan) @ BD

Den mest komplicerade historien torde varit S&NJ där Sharp, Stewart & Co var fordringsägare då de flesta malmtågsloken var obetalda. 1 1/2 lok lär varit betalt, resterande (18 1/2) obetalda vara två alltjämt hos leverantören. 16 lok såldes till tyskland (Baaden resp Pfalz) och de som alltjämt var i England såldes av SS&Co till Barry Rwy. De sista loken blev det en lång tvist om och inte förrän 1898 (om jag minns rätt) så dömdes till statens nackdel och SS&Co sålde loken till Barry Rwy. De lär ha stått kvar i Luleå tills dess.
Jag vet inte om det fanns motsvarande problem med de bolag som övertogs senare men jag antar att det löstes smidigare då.


Någon som har kopierat domarna som troligen gick från Tingsrätt till HD?

En gissning är att SS inte berättade hela historien för de tyska köparna. I alla tyska publikationer fram till för ca tio år sedan har det alltid talats om att loken var avsedda för en en norsk bana i konkurs. Antagligen förespeglade SS köparna att loken var oanvända och troligen demonterades tryckluftbromsutrustningarna innan loken levererades till Tyskland. I annat fall hade loken varit de första, eller bland de första, i Tyskland med tryckluftbromsutrustning.

De flesta loken var nog oanvända. Några av loken lär dock ha provkörts. Ett av loken lär ha varit skadat genom torrkokning. Om det gick till Tyskland eller Barry är nog inte känt.
Huruvida tryckluftsbromsutrustningen togs ner vet jag inte.


Hela tråden: