HNJ Intressenter (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Saturday, April 24, 2021, 18:31 (1097 dagar sedan) @ Olof W

...
Vanligen köpte staten alla bolagets tillgångar, och bolaget likviderades efteråt. I något fall, t ex HNJ, fanns tillgångar som staten inte köpte och som överfördes i särskilt bolag (HNJ intressenter AB) som fanns kvar i privat ägo.
...
Sven B


HNJ intressenter var väl i princip de pengar som staten betalade för HNJ AB , i stället för att avveckla och dela ut pengarna till aktieägarna så återinvesterades kapitalet i olika verksamheter och man fortsatte som investmentbolag.


Nja, nu har jag inte källorna tillgängliga men jag har för mig att det var mer komplicerat än så. Jag kan ha fel men jag har för mig att HNJ redan hade investerat i olika verksamheter innan förstatligandet och att det var dessa tillgångar som blev grunden till HNJ Intressenter. HNJ (och Intressenterna) tillhörde Wallenbergsfären och inom denna kan det ha förekommit investeringar mellan bolag som inte var direkt kopplade till järnvägsverksamheten.

Staten betalade inte heller kontant utan i form av tio-åriga statsobligationer så det var inte så att Intressenterna plötsligt satt med 18 750 000 kronor i kontanter att investera fritt.

HNJ eller HNJ Intressenter gav ut en bok som berör en del av detta i samband med förstatligandet men jag har den inte tillgänglig.

/Olof

Men jag har den , den är utgiven av HNJ intressenter 1950. Den beskriver främst HNJ historia och förstatligandet nämns kortfattat på några sidor. Vad som övergick till staten i affären var främst rullande materiel och fast egendom för järnvägstrafiken men även HNJ biltrafik.
I affären ingick inte HNJ tillgångar som värdepapper, kontanter, vissa fastigheter ,torvmossar och förråd och detta bildade väl underlag för HNJ intressenter. Obligationer till ett värde av 18,75 mkr fick man ju också men dom hade ju ett värde i sig och förföll till betalning 1/7 1955.


Hela tråden: