Lite lördagskul - 2031 = Järnvägen 175 år (Järnväg allmänt)

av Pluggis, Saturday, April 24, 2021, 20:51 (1069 dagar sedan) @ HP

Kul!

Jag tänker att det är viktigt att belysa den moderna järnvägshistorien; vi tycker kanske idag att 1990-talet och 2000-talets första decennium inträffade ganska nyligen, men det är 20-30 år sedan, redan, hur konstigt det än låter...;-)

En del av detta fångades upp redan 2006, men därefter har det ju hänt en hel del! Nya bolag, olika färgsättningar osv.

Dessutom kommer ju eldriften då att ha stått för en ännu större majoritet av den totala järnvägshistorien, så även om jag verkligen diggar ångtåg, är det kanske inte där fokus ska ligga?

När det gäller tågsätt och fordonssätt att visa upp på Den Stora Paraden (för en sådan måste vi ha!) vill jag (bl.a.) se:

  • X1 3019 klottersanerad, i drift, i den målning den har nu, alltså med vit rand och SL-logga (tillräckligt nostalgiskt för många redan nu, och ännu fler då, 20 år efter att den sista togs ur trafik). Gärna i multipel med en X10:a! Behöver du någon som kör, ställer jag givetvis upp! :-)
  • Ett typiskt godståg från sena 1990-talet, med SJ-blått Rc-lok, skinande blanka Nordwaggon- och Transwaggon-vagnar, SJ Gods-röd/blåa vagnar m.fl.
  • Givetvis ett X2-tågsätt! Oavsett färgsättning och utförande, men SJ borde kunna ”retrostrajpa” ett tågsätt (är ju populärt i flygbranschen och hos rätt många järnvägsbolag utanför Skandinavien)
  • Ett stilrent helsvart SJ AB-loktåg, se till att bevara minst en Rc6:a! Det är ju inte säkert att de växer på träd 2031...
  • Givetvis också ett typiskt Hector Rail-godståg! (Får jobba för det internt! ;-) )
  • En Regina; det finns kanske några kvar i trafik då, men de håller sannolikt på att fasas ut vid det laget...
  • Givetvis också ett typiskt Tågab-tågsätt, draget av en TMY!
    En RB-vagn ur X10p-serien upplastad på en Q37
  • m.m., etc., usw...

Listan kan göras hur lång som helst... Med tanke på hur divergerad vår ”ankdamm” är idag, behöver nog järnvägsföretagen, fordonsägare, politiker m.fl. påminnas om vikten av att bidra till järnvägshistorien redan nu; det är lätt att glömma bort att dagens vardag är morgondagens historia!


Hela tråden: