Lite lördagskul - 2031 = Järnvägen 175 år (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Sunday, April 25, 2021, 01:18 (1091 dagar sedan) @ Anders Svensson

Jag minns att 2006 fick många av de från SJ avknoppade bolagen (och de privata) "släpas" mer eller mindre "skrikande och sparkande" till aktiviteterna i Gävle eftersom de var så förtvivlat upptagna med att skapa sin egen nya identitet och inte alls ville förknippas med sin långa (gemensamma) historia. De som var med blev dock mer än nöjda över de många besökarna och det stora intresset så jag har inte upplevt att det varit ett så stort problem sedan dess. Och det som hänt de senaste 15 åren - och kan förväntas hända de kommande tio åren - är just branschens stora diversifiering med mängder av olika aktörer och sektorer. Jag sitter med på samordningsmöten i Hagalund (för SKÅJ) och det kan vara representanter för uppåt 15-20 företag med på dessa möten! Jag tycker således att det är ett (bland flera) givet tema för jubileet att visa upp järnvägens nuvarande(/dåvarande) stora mångfald!

Som någon sagt i tråden så vet vi ju inte hur detta med ERTMS, ECM m fl "fanstyg" ställer till det om 10 år, men om det då är möjligt så kanske en idé från 1981 kan tas upp igen, d v s att erbjuda veterantåg med blandad dragkraft för i första hand utländska besökare (=diggare) över stora delar av järnvägsnätet med nedslag på museibanor, järnvägsmuseer m m - det har trots allt hänt väldigt mycket på järnvägsbevarandeområdet i Sverige sedan 1981!

Sedan återstår också frågan om även 175-års-jubileet ska föräras en minnesskrift - man kan ju fokusera denna på i första hand de senaste 25 åren. Gärna att denna kan ha med en fylligare del om järnvägsintresseföreningarnas utveckling - det var bara (typ) 2 sidor i den officiella jubileumsskriften 2006 varför vi i intresset själva gjorde en bok (Museibanor och Veterantåg), men denna gång borde järnvägens profession och intresse kunna samarbeta!

Undertecknad har väckt idén om låta de branschseminarier som JVM, JHRF och MRO hade årligen för ett antal år sedan återuppstå. Ett tema för ett kommande sådant kan vara hur järnvägsföreningarna kan hjälpa till med jubiléet och hur denna hjälp ska återgäldas. //Anders, här i många av sina egenskaper

2031 är nog ERTMS så utrullat på Trv nät att det inte går att återupprepa resorna 1981 när det gäller dragkraft. Men kan väl ändå köra runt ett loktåg för intresserade med historiskt intressanta petsonvagnar. 2031 kanske även 60-talsvagnar platsar i ett sådant tåg.
Och med tonvikt på besök på de museibanor man kan komma åt (några kanske med anslutande buss) vilka då förväntas visa upp vad man har. Det (förhoppningsvis) återöppnade Jvm i Gävle kan ju bli en höjdpunkt i en sådan resa.
För en jubileumsbok tycker jag det kan vara lämpligt att fylla ut efter tidigare utgåvor och således beskriva tiden 2006-2031.


Hela tråden: