Hur gick förstatligandet till avseende fordonen? (Järnväg allmänt)
Tack för intressanta beskrivningar av förfarandet vid förstatligandena av järnvägarna!
Mitt eget bidrag blir en fråga om järnvägsbolagens pensionsskulder. Hur hanterades de? Övertogs av staten, som alltså i det fallet skulle stå för utbetalningarna av den pension de anställda dittills hade tjänat ihop inklusive pensionsutbetalningar till dem som redan gått i pension?
Eller, låg pensionsåtagandet kvar i det privata bolaget som då således hade ett åtagande som kunde sträcka sig 80-90 år in i framtiden? (Tänk ett 14-årigt notisbud som hunnit jobba så pass länge att en viss pensionsvolym hade hunnit börja byggas upp, och antag sedan att grabben var en seg jäkel som uppnådde sin 100-årsdag!)
Betänk också att det dåtida pensionssystem var annorlunda konstruerat än dagens.
Frågan har behandlats i forumet, sett ur en annan vinkel: