Hur gick förstatligandet till avseende fordonen? (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Sunday, April 25, 2021, 23:30 (1069 dagar sedan) @ Bobo L

Tack för intressanta beskrivningar av förfarandet vid förstatligandena av järnvägarna!

Mitt eget bidrag blir en fråga om järnvägsbolagens pensionsskulder. Hur hanterades de? Övertogs av staten, som alltså i det fallet skulle stå för utbetalningarna av den pension de anställda dittills hade tjänat ihop inklusive pensionsutbetalningar till dem som redan gått i pension?

Eller, låg pensionsåtagandet kvar i det privata bolaget som då således hade ett åtagande som kunde sträcka sig 80-90 år in i framtiden? (Tänk ett 14-årigt notisbud som hunnit jobba så pass länge att en viss pensionsvolym hade hunnit börja byggas upp, och antag sedan att grabben var en seg jäkel som uppnådde sin 100-årsdag!)

Betänk också att det dåtida pensionssystem var annorlunda konstruerat än dagens.

Frågan har behandlats i forumet, sett ur en annan vinkel:

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=214847

Det vanliga var att pensionsavsättningar förvaltades i en fond utanför bolaget för att inte pensionerna skulle riskeras vid en eventuell konkurs.
Staten och dess verk har inga fonder utan betalar ut pensioner direkt ur kassan.
För t.ex HNJ så tog staten över pensionsfonden vid förstatligandet.
Privatbanornas pensionsåtaganden var ju också generellt mycket mindre än SJ eftersom man i regel fick arbeta till åldern för allmän fokpension 67år och den pension man kunde få från fonden var lite utfyllnad ovanpå folkpension att jämföra med SJ där stora grupper kunde pensioneras redan vid 60år.


Hela tråden: