Foton från Waggonbau Görlitz (Järnväg allmänt)

av Stefan Olsson, Monday, April 26, 2021, 11:07 (1095 dagar sedan) @ Leif B

Intressant att se vagnarna kopplade som på bilden. Gick det att köra dem så? Givetvis utan mult rimligen.

Att fordon har olika stora hjul är väl inte heller särskilt vanligt. Vet bara T41...


Jo, det är tvärtom vanligt att drivhjul är större än löphjul. Tänk bara på ramverkslok (t ex A, B, Da, F & F) där drivhjulen är betydligt större än löphjulen liksom på bilvagnarna. Även på spårvagnar var och är det det vanligt att drivna axlar hade större hjul än löpaxlar.


Kanske skulle formulerat mej som så att jag tidigare inte noterat att dessa vagnar hade olika stora hjul. Sen är det alldeles riktigt att det är ett resultat av att det ena är ett löphjul. Tror dock att den bevarade idag har två likadana axlar, men man har väl inte tänkt sig att den ska gå att köra.

Följdfråga: har alla de olika tvåaxliga udda motorvagnar som funnits i landet därmed varit drivna på båda axlarna, eller är det så att jag missat att det finns andra motorvagnar med skillnad i storlek på den drivna axeln kontra den odrivna.


Hela tråden: