Foton från Waggonbau Görlitz. Små löphjul? MÅJ XC 10? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Monday, April 26, 2021, 11:42 (1094 dagar sedan) @ Stefan Olsson

Intressant att se vagnarna kopplade som på bilden. Gick det att köra dem så? Givetvis utan mult rimligen.

Att fordon har olika stora hjul är väl inte heller särskilt vanligt. Vet bara T41...


Jo, det är tvärtom vanligt att drivhjul är större än löphjul. Tänk bara på ramverkslok (t ex A, B, Da, F & F) där drivhjulen är betydligt större än löphjulen liksom på bilvagnarna. Även på spårvagnar var och är det det vanligt att drivna axlar hade större hjul än löpaxlar.

Kanske skulle formulerat mej som så att jag tidigare inte noterat att dessa vagnar hade olika stora hjul. Sen är det alldeles riktigt att det är ett resultat av att det ena är ett löphjul. Tror dock att den bevarade idag har två likadana axlar, men man har väl inte tänkt sig att den ska gå att köra.

Följdfråga: har alla de olika tvåaxliga udda motorvagnar som funnits i landet därmed varit drivna på båda axlarna, eller är det så att jag missat att det finns andra motorvagnar med skillnad i storlek på den drivna axeln kontra den odrivna.

UWHJ:s första rälsbuss hade i varje fall små löphjul ([link=https://www.historiskt.nu/normalsp/uwhj/uwhj_historik_03.html]bild halvvägs ned på sidan[/link]).

Jag har ingen aning om det fanns fler, men det är mycket MÅJligt. Jag har tittat på bilderna på MÅJ XC10 och tror att den hade/kommer få drivning bara på en axel men att båda axlarna är lika stora. Jag hoppas att vi strax får fakta i målet från Gotland.

Jag tror att det är svårt att säga något generellt om just udda motorvagnar. Många kom ju till enligt receptet "man tager vad man haver".


Hela tråden: