Lite lördagskul - 2031 = ingen höjd klt-spänning! (Järnväg allmänt)

av Niklas B, Monday, April 26, 2021, 18:19 (1090 dagar sedan) @ OveL

Höjd kontakledningsspänning? Inom några år vill man ju höja toppvärdet för kontaktledningsspänningen. Kan vi köra våra gamla elfordon då för att fira?

//Ove

Nej, det ska inte höjas någon kontaktledningsspänning. Jag tycker det känns som storm i ett vattenglas av folk som inte har koll på vad det handlar om.

Enligt EN 50163 gäller:
Lägsta tillfälliga spänning Umin2 11000
Lägsta kontinuerliga spänning Umin1 12000
Nominell spänning Un 15000
Högsta kontinuerliga spänning Umax1 17250
Högsta tillfälliga spänning Umax2 18000

Sverige har ett undantag där Umax2 är 17,5 kV, det är detta undantag som det har varit tal om att slopa (men som nu tydligen blir kvar ett tag till). Dessutom matar Sverige i normalfall ut 16,5 kV (Umax1), men det är en annan sak och upp till infrastrukturförvaltaren, frågan om Umax2 är en fordonsfråga.

Men till saken hör att bara Sverige har det undantaget, men svenska operatörer kör till Norge utan att fundera på att deras lok tydligen brinner upp där om det nu skulle vara ett sådant problem att slopa undantaget för sverige?

Umax2 nyttjas för att kunna återmata effekt när loken elbromsas. Om denna begränsas till en lägre spänning blir elbromsningen mindre effektiv (mer tyckluftsbroms) Men det enda loket som i praktiken ser denna högre spänning är ju loket som elbromsar, effekten är förhållandevis låg, så så fort något annat lok nära konsumerar effekt faller ju den spänningen.

Dessutom är de fordon som har mest problem med hög spänning i Sverige Rc-loken. De gör den själva med sina telefilter, och ibland så höga att de lägger av. Om operatörerna skulle tycka att det vore viktigt att följa Umax2 och det svenska undantaget borde vi börja med att förbjuda/bygga om Rc-loken.

De som har en fördel av att höja Umax2 till 18 kV är alla som har återmatande lok. Dessutom skulle jag inte vara förvånad om många elbromsade lok redan idag matar ut 18 kV om de behöver det eftersom det kanske inte kravställs någon "Sverige-special" variant av operatörerna när de köper in sina fordon.


Hela tråden: