2031 = Järnvägen 175 år blicka framåt! (Järnväg allmänt)

av Niklas B, Monday, April 26, 2021, 18:29 (1067 dagar sedan) @ Oskar F

Öppna upp bakom kulisserna. Trots att järnvägen nu återigen är en del i kalla kriget är det stora fördelar att visa folk hur det går till bakom kulisserna för att öka förståelsen. Planera gärna in studiebesök, öppen dörr etc på depåer, godsterminaler, verkstäder och rangerbangårdar. Med god planering och som engångsföreteelse bör det inte bli några större säkerhetsrisker. Det kan samordnas med någon form av tågets dag light på respektive ort där järnvägsmuseum deltar.

Ja, jag tycker att järnvägen ska blicka framåt! På samma sak som en födelsedag kanske inte bara ska vara att allt var fint förr utan framåtblickande är ett firande en möjlighet att visa järnvägen som framtiden.

Passa på att visa upp modern järnväg bakom kulisserna, håll föredrag i olika ämnen, ordna lokkörning (i både gamla och nya lok) ta hit nyaste höghastighetståget (som kanske kan användas till olika provkörningar i hög hastighet i samband med det osv...!
Visa upp Iore2 (eller vad efterföljaren till Iore kommer att heta (om det inte blir standardlok, visa upp dem då) och annat av det nyaste av det nya.

Jag tänker att vid jubileet på 1950-talet så finns ju bilder när man visade 60-talsvagnar, Ra-lok, T43 mm, dvs det absolut nyaste man hade - utöver en historisk tillbakablick.

Tyvärr är det ju redan för många idag som ser järnvägen som ett pittoreskt inslag men inte som ett modernt och kapacitetsstarkt transportmedel med en anrik historia!

Utöver det önskar jag mig också 1970-1980-talets museifordon som Johan H räknade upp. (utöver det vi redan har).


Hela tråden: