T43 med tågvärmekopplingar? Tågvärme från huvuddieseln? (Fordon: lok)

av Leif B, Tuesday, April 27, 2021, 19:21 (1092 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Här lämnar Karlskronatåget med T43 245 som dragare Kristianstad den 1 augusti 1971.

[image]
Detta lok har ett hål vid sidan av var buffert. Loket liksom en hel del andra T43, men inte alla, fick tydligen tågvämekopplingar vilka här är borttagna och bara hålet är kvar.

Jag hittar inget i det skrivna om dessa kopplingar på dessa lok.
På sidan 56 i boken om T43 finns en bild där värmekabel är kopplad mellan en G-vagn och T43 237. Endast T43 209 fick tågvärmeaggregat och kunde leverera el genom kabeln.

Hur var det med dessa kopplingar?
Är det genomgångsledning för tågvärme?
Vilka lok fick och vilka slapp hål i buffertbalkarna?
/tell


Kunde man inte mata tågvärmen från huvudgeneratorn på vissa lok? Fast kanske inte T43?

Gem 4/4 kan man köra den ena dieseln för tågvärmespänning (300 V) och dra tåget med den andra. Vid körning i mult kan man således drar tåget med tre dieslar och göra värmeström med den fjärde.

Om funktionen funnits på andra lok, vet jag inte.


Hela tråden: