Faringe 1964, bild (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av John T, Tuesday, April 27, 2021, 22:56 (1066 dagar sedan) @ Ola Almquist

Nog ser det ut som att slutsignalen är tänd i båda ändar. Hände när föraren lämnade tåget för en längre stund.


Hur menar du då? Slutsignalerna på YBo5p-familjen tänds enbart när slutpluggen sätts in i multipeluttaget i samma ände av fordonet. Det finns inget annat normalt sätt att tända dem.

Förvisso kan det väl hända vid vändningar att pluggen sätts i utan att den andra tagits ur och det läget kan väl råda ett tag tills pluggen i den nya framänden tagits ur. Men här vändes ju inte tåget.

Vid problem i multipelkretsen kan det ibland vara ett knep att köra med slutpluggen i framänden, även om det för med sig en del oönskade fenomen såsom bortfall av nödbromsfunktion och ingen lägesindikering fram/back. Om det nu inte handlar om vändning eller om ett ljusfenomen kan det kanske vara någon sådan speciallösning som användes.


Men är det verkligen tåg 75Y Uppsala Ö - Rimbo? Kan det inte vara 87Y Uppsala Ö - Faringe som ankom klockan 18.05? Eller stämmer det inte med ljuset? Vad hände med 87Y? Undanväxlades fordonen för att sedan gå till Uppsala nästa dag?

/Ola

Jo, så skulle det ju kunna vara och i så fall är ju slutplugg i båda ändar inte så märkligt.


Hela tråden: