T43 med tågvärmekopplingar? (Fordon: lok)

av Pelle Björkman @, onsdag, april 28, 2021, 07:03 (18 dagar sedan) @ Martin Långström

Om du tittar noga på bilden, så ser man att tågvärmekopplingarna är flyttade till under buffertarna på detta lok.


Men varför tågvämekabel? För att loket skall kunna gå inkopplat i tåg med elvärme?

Det finns lokinivider som haft urtag vid buffert, hål vid buffert (urtag under bbalk) och slät plåt vid buffert (urtag under bbalk) genom åren. Jag ser inget system när det gäller detta.
/tell


Precis så att loket ska kunna gå i t.ex. transport i tåg där tågvärme behövs till vagnarna.

De första T44:orna hade även de genomgångsledning för tågvärme. Även Z65 och senare Z70 har det. Vissa Z66 hade det också. Samt fler fordonstyper också.

Vill minnas att det i transporttelegrammet stod påtalat om/att tågvärmeledning gick att koppla igenom transportloket.


Hela tråden:

 

powered by my little forum