Spåkulan del 1 - museibanorna i framtiden? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Stinsen_Edwin, Wednesday, April 28, 2021, 18:26 (1056 dagar sedan) @ HP

Hej!

Ja vad hänger museibanorna på hm, Jo men skulle tro att så länge de yngre engagerar sig och får hjälpa till och lära sig så kommer det leva vidare men hört om vissa andra yngre som blir bortstötta av äldre! Jag själv däremot har inte råkat ut för detta, då jag nu vid 18års ålder är ansvarig för renoveringen av LSSJ C4 230 på AGJ vilket gläder mig (ska fixa ett inlägg om detta). Vi är många yngre aktiva i AGJ och inom lite olika områden så ånglok, diesellok och vagnssidan har yngre intresserade som är med och lär sig.

Men sen ska orken finnas och resurserna, och jag tror att en balans mellan underhåll och vanlig trafik men även special dagar/event är nyttigt för att vissa udda fordon vilket vissa aktiva gillar skarpt! Men även viktigt att köra tåg och dra in pengar till underhållet mm.

När mycket går på automatik har man lyckats! Folk kommer regelbundet och grejar och gillar de dem gör och man får saker gjorda! Har själv lackat 2 Z4p (405 409) och hjälpt till med slutspurten på SRJ F 237 och nu ännu en vagn samt Böksholm framöver.. Sen lockar intressanta projekt folk men även att man bjuder in några som man kan tänka sig vill hjälpa till!

Hade varit kul med en 1435mm museibana när alla jäkla signalsystem kommer.. men även ett järnvägsmuseum i Göteborg vore kul där man kan vissa historien kring BJ/GDG och dylikt..

Långa svar :)


Hela tråden: