Hackås 1975 (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Wednesday, April 28, 2021, 18:58 (1086 dagar sedan) @ Farbror Mossa

Svar Ja! och det blev till slut Y1. Jag hörde av en lokförarbekant från Östersund att en av många orsaker till att valet föll på Aln 626 var bl.a kolkaminen under golvet för uppvärmningen av kupeèn på den tyska motorvagnen var lite krånglig att arbeta med. Men det fanns ju även andra orsaker vilket jag inte kan minnas...
tobbe


Kolkamin?
Den tyska vagnen hade en Webasto DBW 2040 brännoljepanna på ca 40000 kcal/h.


Kilokalorier per timme? Plötsligt känns provkörningarna på Inlandsbanan som om det var väldigt länge sedan... och jag fick känna mig lite yngre när jag behövde räkna om det till watt för att inse om det var rejält eller mesigt (blir sådär 46 kW).
Inte ofta man får känna sig för modern numera, tack för den! :-D

Men 46kW känns som en enorm värmeeffekt. Tiondelen räcker väl för en vagn.
Norma kroppsvärme från en människa brukar man räkna till runt 70W


Hela tråden: